Träning för kvinnor

Vår ambition är att på ett lättillgängligt sätt sprida kunskap till kvinnor hur man kan optimera sin träning och undvika kvinnospecifika hälsorisker och risken för skador. Oavsett syftet med träningen, så är det klokt att träna effektivt så att den tid som läggs ner på träningen ger maximal vinst och minimal skaderisk.

Vi kan träning för kvinnor

Emma är personlig tränare och inriktad på kvinnohälsa. Hon erbjuder personlig träning och motionsrådgivning särskilt anpassat för kvinnor.

Optimera din träning och undvik kvinnospecifika hälsorisker och risken för skador…

Optimera din träning och undvik kvinnospecifika hälsorisker

Det är bra att fortsätta träna under graviditeten, hälsovinsterna är stora och man får en härlig start på nya livet som mamma. Fördelarna med träning under graviditeten är många, bland annat:

  1. Bättre kondition
  2. Mindre viktuppgång under graviditeten
  3. Minskat obehag från muskler och leder
  4. Minskad risk för svullna ben och muskelkramper
  5. Mindre risk för graviditetsdiabetes
  6. Stabilare humör
  7. Kortare förlossning och minskad risk för kejsarsnitt vid komplikationsfri graviditet

Oavsett nivå finns det många hälsovinster att hämta hem för både mamma och barn, det gäller bara att hitta rätt nivå. Det är viktigt att lyssna på kroppen och anpassa träningsnivån efter dagsformen. Beroende på var i graviditeten man befinner sig kan man ha olika fokus på sin träning.

Gemensamt för kvinnor som har genomgått en förlossning är man behöver träna upp stabiliserande muskler i rygg, mage och bäckenbotten.

Exempelvis innebär graviditet och förlossning en stor påfrestning på musklerna i bäckenbotten. Genom att träna upp styrkan i bäckenbottenmuskulaturen minskar risken för inkontinens och/eller framfall. En stark bäckenbotten bidrar dessutom till ett bra sexliv.

Många behöver också träna upp hållningsmuskler i rygg och axlar för att skapa bra förutsättningar för att kunna bära det nyfödda barnet.

De övergripande rekommendationerna för träning i många avseenden densamma oavsett könen. Dock är en viktig grundläggande fysiologisk skillnad mellan könen, som även påverkar träning och prestation, är den cykliska variationen av könshormoner som sker hos kvinnan varje månad , vilket kallas menstruations-/p-piller cykeln.

Frågor om menstruations-/p-piller cykeln kan upplevas som privata och ett tabubelagt ämne när man planerar träningsupplägg. Men med mer kunskap om de olika faserna i menstruations-/p-pillercykeln, och hur du som kvinna mår i dessa olika faser, kan du maximera träningen utifrån din egen cykel.

Personlig träning
Utifrån dina behov och önskemål sätter Emma ihop kreativa och roliga träningspass som hon på ett pedagogiskt sätt vägleder dig igenom. Hon peppar dig när motivationen sviktar och kommer med konkreta råd när du har frågor som du inte riktigt har svaren på.

Starta en egen grupp
Starta en grupp med dina väninnor , arbetskollegor eller varför inte en egen grupp för gravid eller nyblivna mammor med Emma som er personliga tränare? Emma lägger upp utmanande och lustfyllda träningpass som är anpassad för alla , oavsett träningsvana och fysisk status. Emma har stor vanan av att instruera och duktig på att få kvinnor som är osäkra på sin kropps förmåga att känna sig trygga.

Löpträning
Emma är utbildad löpcoach och kan genomföra löpanalyser, upprätta utvecklande träningsprogram och instruera i löptekning på en nivå som passar för nybörjare och vana motionärer. Med jämna mellanrum erbjuder Emma även möjligheten att få löpträna med andra i grupp.

Styrketräning
Traditionellt så har det varit främst män som har träna med fria vikter medan kvinnor valt maskinparkerna på gymmet eller deltagit i gruppass. Vi vill att fler kvinnor tränar med fria vikter och vågar pröva, förutom övningar med handlar, traditionella basövningar som bänkpress, knäböj och marklyft. Emma är, förutom personlig tränare, utbildad i styrkelyft vid Eleiko i Halmstad och kan på ett säkert och pedagogiskt sätt instruera den mest ovanan nybörjare till att kännas sig trygg med styrketräning med fria vikter.

BOKA ETT SAMTAL
BOKA ETT SAMTAL